• Log ind/ud - for medlemmer
Odense Havkajakklub
  • Forsiden
  • Klubben
    • Om klubben
    • Historien
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • Begivenheder
    • Året rundt i OHK
  • Medlem
    • Bliv medlem
    • Begynderture
    • Begynderhold
    • Priser
    • Hvad får jeg for kontingentet?
    • Kajakskuret, regler
  • Kajakker
    • Historien om bygning af kajakker
    • Byg traditionel grønlandsk kajak
    • Følg tilblivelsen af Jørns kajak
  • Kajakroning
    • Hvorfor ro i kajak?
    • Klubture
    • Sikkerhed
    • Krav til færdighedsniveauer
  • Turberetninger
    • 2026
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2005-15
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Andres turberetninger
  • Kalender
  • Forsiden
  • Klubben
    • Om klubben
    • Historien
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • Begivenheder
    • Året rundt i OHK
  • Medlem
    • Bliv medlem
    • Begynderture
    • Begynderhold
    • Priser
    • Hvad får jeg for kontingentet?
    • Kajakskuret, regler
  • Kajakker
    • Historien om bygning af kajakker
    • Byg traditionel grønlandsk kajak
    • Følg tilblivelsen af Jørns kajak
  • Kajakroning
    • Hvorfor ro i kajak?
    • Klubture
    • Sikkerhed
    • Krav til færdighedsniveauer
  • Turberetninger
    • 2026
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2005-15
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Andres turberetninger
  • Kalender

Seneste ture 2026

Torsdag d. 4 / 6 Vikelsø

Torsdag d. 4 / 6 Vikelsø

Deltagere: Malene, Begitte, Bent og Tonni. Turledere: Sjak og Mai-Britt A ftentur rundt om Vigelsø – kajak, svaner og uventet forstærkning Torsdag aften drog den hårdføre ekspedition på 6 mand ud på...

Mandag d. 1 / 6 Kongebesøg

Mandag d. 1 / 6 Kongebesøg

{gallery}Kalot/2026/20260601{/gallery} Kongebesøg Deltagere: Christian, John K, Bent. Mandagsturen blev aflyst da der var usikkerhed om at vi kunne komme kørende til klubhuset. Der var dog ingen...

Søndag d. 31 / 5 Bjørnø

Søndag d. 31 / 5 Bjørnø

Turleder. Oluf B. Øvrige. Linda Eline. Klaus Kaack. Per. Annette. Lene G. J. Benny. Dorthe B. Inge og Erik R. En dejlig søndagstur var planlagt til en tur rundt om Bjørnø - en aftale Erik havde...

Torsdag d. 28 / 5 Romsø

Torsdag d. 28 / 5 Romsø

Turleder. Thomas og Benny Øvrige. Mai – Britt. Ruben. Inge. Finn. Erik R. Jesper. Carsten. Anette. Lene G. J.. Anne Sofie. Tonni. Birgitte. Kenneth og Bent Jeg bliver særlig glad for at ro lige den...

Mandag d. 25 / 5 Æbleø

Mandag d. 25 / 5 Æbleø

Turleder. Sjak Øvrige. Lene A. Henrik. Finn. Martin. Christian. Tonni. John K. Bent og Mogens -----------------------------------------------------------------------------------------------...

oldlogo

  1. Du er her:  
  2. Forsiden
  3. Turberetninger
  4. 2026

Torsdag d. 4 / 6 Vikelsø

IMG 3661

Deltagere: Malene, Begitte, Bent og Tonni.

Turledere: Sjak og Mai-Britt 

Aftentur rundt om Vigelsø – kajak, svaner og uventet forstærkning

Torsdag aften drog den hårdføre ekspedition på 6 mand ud på rundtur om Vigelsø. Vejrudsigten lovede lidt af hvert, og naturen leverede som lovet lidt af hvert.

Allerede tidligt på turen blev det tydeligt, at det lave vand havde besluttet sig for at deltage aktivt. Flere steder var der blot 25-30 cm vand under kajakkerne, hvilket gav en næsten eksklusiv oplevelse af at sejle på vådt græs. Enkelte af os overvejede kortvarigt, om pagajen kunne bruges som stangspringerstav.

Vi talte mere end 70 svaner – eller rettere, vi opgav tællingen omk70359066 c3da 4f55 9620 9777dbbcf69cring nummer 70, da der tilsyneladende stod en svanefabrik et sted på Vigelsø. Vi så også et par svaneunger, som allerede havde forstået, at de var centrum for alles opmærksomhed. Både måger og svaner lå på æg, og hele området summede af forår og lykke.

Pausen blev afholdt i luksuriøse omgivelser i Bumsebo. Her blev der tændt fyrfadslys, og lystfiskerbillederne sørgede for, at stemningen hurtigt bevægede sig fra kajakliv til gætterier om lystfiskerne hverdag og liv i Bumsebo. Udenfor blæste vinden, mens vi indenfor nød at der var læ og grinte af Mette Vuns videoer på telefonen.

Der faldt præcis 30 regndråber. Regnvejret varede omtrent lige så længe som en gennemsnitlig undskyldning for at købe nyt kajakudstyr.

Resten af turen blev en ren fornøjelse. Medvinden hjalp os hjemad, og den sidste del gennem sejlrenden blev til en hyggelig aftensejlads med gode snakke, rolige bølger og den særlige tilfredshed, der kun opstår, når man har været på vandet en hel aften uden at skulle tømme kajakken for vand bagefter.

Alt i alt en mindeværdig tur rundt om Vigelsø: lavvande, høj svanekoncentration, stemningsfuld pause, meteorologisk mikrodryp og et uventet, men særdeles velkomment, besøg af Malene.

Mai - Britt

Mandag d. 1 / 6 Kongebesøg

IMG 3636.JPG

 

Kongebesøg

Deltagere: Christian, John K, Bent.

Mandagsturen blev aflyst da der var usikkerhed om at vi kunne komme kørende til klubhuset. Der var dog ingen problemer med det.

Vi var 3 der derfor besluttede at ro kongen i møde.

Ved styrehuset til Odins bro lagde vi kajakkerne for at vente på kongeskibet, men vi blev advaret om at vi ville blive beskudt med kanoner. Så roede vi videre, men vi var kun nået 20 m væk da de begyndte at fyre kanonerne af. Det lød godt nok højt for os den lå lige nedenunder.

Så kom skibet rundt om hjørnet og sejlede under Odins bro som dog var åbnet. Flot syn.

Skibet blev fulgt af en del motorbåde og kajakker og robåde så vi holdt os inde langs kysten på vejen ind til Tysklandskaj hvor skibet lagde til.

Her ventede vi og så kongeparret gå fra borde, hilse på de fremmødte honoratiores og blive kørt derfra i karet. Det var flot at se, også fra vandet.

Dronningen vinkede til mig på et tidspunkt.

Herefter roede vi ud til roklubben hvor vi spiste frokost inden vi  roede hjem i klubhuset for omklædning.

Bent

Søndag d. 31 / 5 Bjørnø

20260531 114239

Turleder. Oluf B.

Øvrige. Linda Eline. Klaus Kaack. Per. Annette. Lene G. J. Benny. Dorthe B. Inge og Erik R.

En dejlig søndagstur var planlagt til en tur rundt om Bjørnø - en aftale Erik havde lavet med Oluf fra Trekantens Kajakfællesskab.

Vi var 9 afsted på turen, der startede ved Dyreborg Strand.

Over til Bjørnø og efter lidt tid dagens første pause, med kaffe og lækker drømmekage, som Erik havde bagt. 

Derefter fortsatte turen rundt om Holmene, et område, hvor en del fugle holdt til - vi nød synet af dem på afstand.

Ved Bjørnø By fik vi frokost og en dejlig gåtur gennem den lille hyggelige by - Erik blev meget gode venner med en stor hund, der tydeligvis var klar over, at det var godt at luske rundt nede ved borde/bænkene omkring frokosttid.

Inden vi tog fra Bjørnø, kunne Oluf ikke dy sig for at gi lidt undervisning, så vi fik gode tip til at styrke vores ro teknik - vi øvede det lærte på det sidste stykke tilbage til bilerne.

Nogle fik en dukkert og så tilbage til klubhuset, hvor vi blev mødt af Kongens flotte heste, der var ude at øve sig før det går løs med kongeligt besøg i morgen. 

Inge

Torsdag d. 28 / 5 Romsø

8386

 

Turleder. Thomas og Benny

Øvrige. Mai – Britt. Ruben. Inge. Finn. Erik R. Jesper. Carsten. Anette. Lene G. J.. Anne Sofie. Tonni. Birgitte. Kenneth og Bent

 

Jeg bliver særlig glad for at ro lige den aften, hvor vi skal til Romsø - og det var netop hvor turen gik hen den 28.maj.

Et pænt hold med 16 roer. Dejlig tur over til Romsø og helt fortryllende at ro rundt om øen. Fugle både i luften og i vandet - og dyrene kiggede nysgerrig efter os oppe fra skrænterne. En dejlig pause på østsiden med skøn udsigt ud over vandet. Tilbage til Måle Strand, hvor mange var en tur i vandet, der efterhånden er ved at have en pæn behagelig temperatur.

Som vanlig dejlig afslutning i klubben med kaffe og ostemad   - og Kaj havde leveret blomster til os - tak for det Kaj.  

Inge

 

Mandag d. 25 / 5 Æbleø

ee1ea645 e479 4a78 ae7c 7b35e166a0a6

Turleder. Sjak

Øvrige. Lene A. Henrik. Finn. Martin. Christian. Tonni. John K. Bent og Mogens

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Beretning om dagens frugt tur

Ja du læste rigtig, vi var på frugttur, vi skulle til Æbleø.

Vejrudsigten sagde vind fra vest, 4-6 m stigende over middag.

Vi startede ud fra Nørreby strand og med vejrudsigten i mente, besluttede vi at sejle med uret rundt, så vi fik medvind og måske lidt læ på vej hjem.

Der var ikke meget vand ,men det kunne lige lade sig gøre at sejle ud fra kysten og så dreje mod vest, med kurs mod Brådet, som er den lange tange der forbinder  Æbleø med Æbleøholm.

Der var denne lette modvind og nogle sjove bølger , som kajakkerne huggede i.

Vi roede og roede og syntes ikke at komme nærmere, og kunne for øvrigt heller ikke finde et sted at ro gennem eller over, nej vi kunne ikke engang se hen over Brådet, til gengæld kunne vi høre bølgebrus på den anden side. Her snakkede vi om at vi også bare kunne tage en tur op og ned langs østsiden, for med de larmerde bølger, måtte de være kæmpestore på den anden side.

Det var de så ikke, fandt vi ud af i kaffepause, vi kunne sagtens ro rundt. 

Som vanligt var der hjemmebag, og idag var det John, der havde begået en pragtfuld drømmekage, tak for den.

Så gik turen nordpå, med sidevind, så vi fik trænet brug af skeget for at kunne holde retningen. Godt forbi fyret var det tid til frokost, her kravlede vvi op af klinten for at kunne nyde udsigten gennem søjle skoven over mod Juelsminde.

På østsiden var der mere læ, og her passerede vi flere skibe som lå for svej, hyggeligt så det ud. 

Vel rundt var det tid til dagens sidste kaffepause, her havde Christian købekage med, der vart 10 stykker i pakningen og det faldt han for, og som Christian selv sagde, ja så var det det bedste ved den kage. Men tak alligevel.

Efter pausen var der gåtur op på øen.

Så gik de langs Brådet, et stykke før vi stak mod øst, i medvind og med bølger. Tilbage ved Nørreby strand, var det blevet gevaldig lavvandet så vi måtte ud og først trække og siden bære kajakkerne, vi fik brugt hele kroppen denne dejlige dag.

Vi var ti der drog ud og lige så mange der kom hjem, så det var en succes.

For øvrigt blev turen registreret til at være 20 dejlige kilometer.

Vi så ikke sø mange dyr, men en enkelt kukker 😉

Som jeg erindrer, Sjak

--

Mvh 

Sjak Leegård

30591166

Pinsetur 2026

Pinse 7

Turleder: Benny

Deltagere: Lone, Ricky, Lene G., Begitte, Eva Anette, Torben og Yvonne.

Svag vind fra syd, strålende solskin og op til 24 gr.

Vi mødtes I klubhuset og pakkede trailer.

Vi kom afsted i god tid og kørte ned til Eva Anette og gjorde kajakker klar.

Vi tog en lille tur ind i Noret, imens vi ventede på, at Torben skulle ankomme.

Vi roede kun en lille tur, hvor vi både nåede kaffe (med kage fra Lene) og frokostpause. Efter frokostpausen ved Holckenhavn blev vi enige om at ro tilbage til Eva Anette og gå en tur i det flotte område. Vi skulle dog lige igennem den stærke strøm under broen til Noret. Det lykkedes for alle.

Dem, der ikke skulle have middagslur eller havde praktiske opgaver, gik en tur ned til broen over Vindinge Å. Vi tog en lille afstikker fra stien, så der var også lidt eventyr over turen. Vi fandt også lidt urter til salaten i grøftekanten.

Lone og Ricky ankom samtidig med os. De havde igen været ude og slide fødderne op på et maratonløb.

Da vi kom hjem, havde Kim tændt op i Pizzaovnen, så den var godt varm. Inden vi gik i gang med maden, hjalp gutterne med at rejse Eva Anettes flagstang, som var blevet flot malet.

Eva Anette og Kim havde forbagt pizzabundene lidt, så det var meget lettere at lave dem. Vi skulle lige finde ud af hvordan det skulle gøres, så de ikke blev brankede, men til sidst blev de rigtigt gode.

Vi fik selskab af Kristian fra Tyskland, som var på en lang cykeltur. Han følte sig vist lidt udenfor, for vi havde svært ved at lade være med at snakke dansk.

Vi fik Yvonnes rabarberlagkage til dessert og Begittes julelikør med solbær.

Vi gik alle tidligt i seng, da myggene begyndte at plage.

Den 24.5.

4-5 ms fra vest. Højt solskin og 22 gr.

Alt er som det skal være. Benny stod op og bagte bannock brød til os. Vi fik et overdådigt morgenmåltid. Der var også købt rigeligt ind til madpakker.

Eva Anette blev hjemme fra tur, så i dag var vi syv afsted.

Vi roede til knaldfyret, hvor vi nød en kop kaffe og Lenes hjemmebagte kager.

Bagefter fortsatte vi under broen til Nyborg Strand, hvor vi spiste vores lækre madpakker.

Der var mange gæster på stranden i det gode vejr. Vi fik dog et bord til vores frokost. Der var også tid til en lille morfar og en is.

Turen tilbage bød på godt med modvind og dønninger blandet med strøm og refleksbølger under broen, så nogle af os var noget udfordrede. Ingen røg i, men der var meget stille i flokken, indtil vi var igennem. Vi tog det lange kryds over til kysten ved Holckenhavn for at finde lidt læ og det lykkedes. Igen var der strøm under broen, men alle kom igennem. Vi trængte meget til pause efter 9 km i et stræk med en del modvind.

Der var heldigvis lavet kaffe, da vi kom hjem, så den blev nydt, inden vi pakkede sammen og takkede af.

Det har virkelig være en skøn tur. Tak til Benny, Eva Anette, Kim og resten af flokken for indsatsen og hyggeligt selskab.

Lene, du må aldrig få høreapperater, for der kommer så sjove samtaler ud af, hvad du hører.

Yvonne

Torsdag d. 21 / 5 Nordenhuse

 

1e624d68 b104 4a96 a4c1 20e23ee71f5eTurleder.Begitte og Henrik

Øvrige. Lene A. Ruben. Inge. Carsten. Søren. Sjak. Tonni. Erik R. og Karen Margrethe

Vi var 14 glade roere, der denne aften satte kajakkerne i vandet ved Nordenhuse ved Nyborg. Vejret var skønt, men med en smule vind, som gav turen tilbage lidt ekstra liv uden at gøre den krævende.

Vi roede 8,4 km i et roligt tempo, hvor alle kunne følge med, og hvor der var plads til både snak og små grin mellem kajakkerne. Undervejs nød vi udsigten og den gode stemning i gruppen.

Det blev en tur uden dramatik, men fyldt med alt det, der gør en hverdagsaften på vandet til noget særligt: fællesskab, frisk luft og en flok roere, der bare var glade for at være afsted sammen.

Tak til turlederne og tak for det gode selskab!

Vh Karen Margrethe

Mandag d. 18 / 5 Varbjerg

cd25289b d428 46ee 9ce2 f90096a9120f

Turleder. Carsten

Øvrige Anne Sofie. Mogens. Bent . Vagn. Christian og John K.

Der var7 der mødte op til mandags turen, vi fik læsset kajakkerne og Carsten foreslog at vi kørte til Vejlby Fed og roede mod Bogense.

Vel ankommen til Vejlby Fed, klædte vi om. Vagn stod for opvarmningen, derefter satte vi kajakkerne i vandet og roede mod Bogense.

Vel ankommen Til Vejlby Fed klædte vi om. Vagn stod for opvarmningen, derefter satte vi kajakkerne i vandet og roede til højre mod Båring Vig, Vejret var fint og der var let modvind

Efter tre en halv km. holdt vi kaffe pause ud for Molevej teltplads, hvor der var bord bænke sæt. Hvor vi kunne sidde, efter kaffepausen var der nogle ,der fik det for varmt og smed ro jakken og så gik turen vider mod Varbjerg

.Vel ankommen til Varbjerg fandt vi et bord bænke sæt. Hvor vi kunne indtage vores madpakker. Vejrudsigten havde sagt til regn og tiltagende blæst, så vi satte kajakkerne i vandet og roede retur til Vejby Fed med en kaffepause samme sted  som. om formiddagen Vejret artede Og vi fik kun lidt regn inden vi gik i land til omklædning. Vi fik læsset kajakkerne og turen gik hjem til klubben

Endnu en hyggelig Tur i godt selskab var slut

 John K.

Torsdag d. 14 / 5 Kerteminde S.

IMG 0922

Turleder. Henrik

Øvrige. Lene A. Benny. Begitte. Line Bent

En dag, hvor der havde været enkelte byger, og især en, lige som jeg skulle til at cykle hjemme fra. Jeg ventede lige 10 minutter, så skinnede solen igen. Der var også risiko for byger i løbet af aftenen, men de så ud til at gå uden om Kerteminde, så vi tog til Kerteminde Sydstrand.

Her fra roede vi mod syd, til Sibirien, hvor vi stoppede ved de 2 små strandhuse. På den lille mole, var der læ og sol, så her holde vi pausen. Vi roede tilbage i lige så fin solskin, som vi havde roede der ud. Så vi undgik byger, hele aftenen.

Vi fik pakkede kajakkerne, og kørte hjem til klubben, hvor Kaj stod og ventede med kaffe og brød. Han sagde at det var første gang han havde lavet kaffe i klubben. Jeg ved ikke om det var begynder held, men den var i hvert fald god.

Tak for en dejlig tur, kaffe og brød og godt selskab.

Benny

Mandag d. 11/5

IMG 20260511 134857 HDR

Deltage: Carsten, Vagn, Mogens, John og Anne Sofie

Turleder: Carsten

Distance: 19 km.

Det var nok lidt bestikkelse, men jeg fortalte turlederen, at jeg havde kage med og lovede at skrive turberetningen – hvis vi tog til Sønderby klint. Flink som han er, så blev det heldigvis godtaget 😊 . Tætpakket i en bil, kørte vi mod Gl. Agernæs havn lige før Helnæs og satte i. Der var stort set ingen vind, men heller ikke nogen sol, men i det mindste havde vi ikke nogen regn! Det gik lystigt derud af, og Smilla (min kajak) nød, at være på havet igen (hendes første tur i år) Da vi var nået et godt stykke forbi Sønderby Klint, var det tid til chokoladekage. Lige der hvor jeg skulle sætte min fod i vandet for at komme op, lå der et pænt stykke silkespat. (Danmarks eneste smykkesten, kalder man den) Nå, vi fik kage og kom i kajakkerne igen. Jeg nød turen rigtig meget forbi de 30 meter høje klinter, hvor jeg har gået 100 vis af skønne ture gennem livet. (Stedet er min gamle ”baghave”) Vi forsatte 3 km forbi klinterne og videre ud mod Thorø. Jeg kunne godt mærke, at mine arme ikke var helt vant til at ro kajak og der nok skulle en del genoptræning til!!! På Thorø fik vi gumlet vores madpakker, det var for koldt til en morfar, så vi hoppede atter retur i vores kajakker og vendte næsen hjemad igen. Havet var stadig dejlig roligt, men mod øst, kunne vi godt se, at himlen så meget sort og truende ud. Ca. halvvejs forbi klinten, var der nogen af de kvikke, der gjorde opmærksom på, at den der kage da vist ikke var blevet spist op..! Jeg oplyste venligt om, at der var indført et nyt princip med max en kagepause pr. mandagstur 😊 - men den regel blev vi hurtig enige om at afskaffe i dag, for kagen skulle jo spises op!!  Så ind på land igen og mere chokoladekage. Denne gang fandt jeg et vættelys i strandkanten. (Det er sørme godt, at Smilla er udstyret med en lille luge til sten foran til alle mine fund) Nå, i kajakkerne igen og langs kysten tilbage til Gl. Agernæs havn. Kajakkerne pakket og tilbage mod Odense. Det havde været en skøn tur i hyggeligt selskab. Da vi nåede næsten ind til Odense, begyndte det at regne – hvor havde vi dog bare været heldige 😊 

Anne Sofie

Torsdag d. 7 / 5 Flyvesandet

IMG 4939

Turleder. Erik R.

Øvrige. Mai-Britt. Ruben. Benny. Sjak. Laila. Begitte, Kenneth. Birgitte, Lene G. J. Helle og Bent

Vi havde en fantastisk aftentur i kajakkerne i dag. Turen startede ved Flyvesandet, hvor 12 glade kajakroere mødtes klar til en hyggelig tur på vandet. Det passede perfekt med én trailer fuld af kajakker – næsten som om aftenen var planlagt ned til mindste detalje.

Vi satte kursen mod Tørresø, hvor vi holdt en velfortjent pause og nød roen, det gode selskab og udsigten over vandet. Solen skinnede smukt hele aftenen, og som turen nærmede sig sin afslutning, blev vi belønnet med den flotteste solnedgang. Solens stråler brød frem mellem skyerne ude i horisonten og kastede et gyldent lys over havet – et syn man sent glemmer.

I alt blev turen på cirka 7 km, fyldt med hyggelige snakke, stille bølger og masser af frisk luft. Nu venter en velfortjent ostemad og en god kop kaffe, mens vi kan tænke tilbage på endnu en skøn aften på vandet.

Mai-Britt 

Mandag d. 4/5 Tåsinge


82282069 fd66 4e69 a2ba e1b0f64e8076 g 4 maj.

Deltagere: Erik, Benny, Kaj, Anne Sofie, Birgitte, Vagn, Tonni, Christian, Thomas, Mette, Bent

Ca. 16 km.

Det var min første tur i år og jeg var lige kommet hjem fra ferie dagen før, så var lidt spændt på turen, heldigvis var der en der foreslog en toér kajak og jeg var straks frisk på ideen og fik overtalt Benny til at være ”batteri” (min makker). Solen skinnede fra en skyfri himmel og humøret var højt, men det blæste lidt, så turlederen (Mette) Foreslog Vindeby, det blev godtaget og vi kørte afsted. Kajakker kom hurtigt i vandet og afsted gik det. Første pause var ved Troense hvor Bent havde fødselsdagskage med, så videre forbi Valdemar slot. Der var en sød sæl som kiggede længe på os. Jeg elsker simpelthen disse naturoplevelser  . Vi roede lidt videre før vi holdt middagspause. Så gik turen hele vejen tilbage igen med en enkelt pause undervejs. Nogen i flokken var ikke helt tilfreds med, at der var blevet indført ”Maks en kage pr. tur princip” Men vi skal jo kunne passe vores dyre kajakker!!!  Den sidste del af turen var i modvind, så der skulle kæmpes lidt, men så var det jo godt jeg havde fået en kajak med batteri i 😊 (tak til Benny) Det havde været en rigtig fin tur (Tak Mette) men hjemme i kajakklubben faldt Kaj desværre og kom til skade med sin finger. Skadestue og ingen kajakroning i 2 uger. Øv øv. Kærlige tanker til Kaj.

Anne Sofie

Torsdag d. 30 / 4 Kerteminde N.

IMG 3592

 Turleder. Erik R.

Øvrige. Jesper. Hong. Kaj. Kenneth. Tonni. Thomas V. Begitte. Birgitte.  Anette. Bent og Karen Margrethe.

Det var en fantastisk forårsaften og vi kørte til Kerteminde N. havet lå næsten blankt og kajakkerne gled gennem vandet på den smukkeste måde.

De fleste var så fornuftige ikke at tage ro jakke på, men dem hørte jeg ikke til, så Bent hjalp mig med at få den af. Det er dejligt man her i foråret kan undvære endnu et stykke tøj, særlig for os, der er langsomme til omklædning.

Vi kom tre en halv km. hen langs stranden inden vi holdt pause, derefter tilbage, hvor der var seks, der tog en svømmetur.

I klubhuset var der varme hveder.

Kaj

Mandag d. 27/4 Fænø

c8972cc6 0f20 482e b47e df6744091ee5

 

 

Turleder: Carsten

Øvrige: Thomas, Mette, Erik R, Kaj, Kristian, Mogens, Tonni, Bent

Vi kørte i to biler til Gals klint for at starte turen. Da vi havde parkeret kom campingbestyreren og tilbød at vi kunne køre igennem campingpladsen og på den måde komme tættere på vandet, så det gjorde vi. Tak for det.

Herfra blev kursen sat direkte imod Fænø kalv. Det var vindstille men der var en kraftig sydgående strøm så det gik hurtigt til kalven. Her blev kaffen indtaget på toppen af skansebakken sammen med Mettes dejlige rabarberkage. Uhm.

Dernæst den obligatoriske rundtur på øen med stop ved den gamle David Brown traktor. Nu kan den vist snart ikke blive mindre.

For at få mest glæde af den kraftige strøm valgte vi at ro midt i Lillebælt forbi Fænø og næsten frem til Svendstrup. Her spiste vi frokost på stranden. Kaj havde nye kartofler med, og vi fik alle lov at smage dem.

Nu skulle vi den modsatte vej, men det havde turlederen jo forudset så han sørgede for at strømmen også nu gik den anden vej. Smart.

Anden kaffepause på toppen af borgbakken.

Herefter tilbage til udgangspunktet hvor Erik fik årets hurtigste bad i Lillebælt.

En rigtig skøn tur på ca. 16 km.

Bent

Torsdag d. 23/4 Kerteminde S.

20260423 193903

Turleder. Erik R.

Øvrige Inge. Per J. Sjak. Jesper. Ruben. Lene G. J. Thomas M. Mette. Mai-Britt. Thomas V.  Kaj.  Kenneth. Birgitte og Bent.

Vi  tog til Kerteminde syd strand, hvor solen skinnede og der var læ, rundt om molen ind i havnen, hvor der var en del strøm, men da vi kom ud i fjorden fik vi kærligheden at føle, vinden var lige imod os, og der var bølger på det lave vand, så der skulle arbejdes et langt stykke, før vi nåede over til Vikingemuseet. Her sad vi på den nye mole fik noget slik og kage.

Så skulle vi tilbage og det var med bølger og vind lige i ryggen, så det gik rigtigt godt og hurtigt tilbage.

En dejlig tur, hvor det var godt at komme i klubhuset til kaffe m m

Kaj

Mandag d. 20-4 Føns

IMG 0498

Turleder. Mette

Øvrige.  Sjak. Christian. Kaj. Tonni. Christian. Bent. Thomas. Mogens og Maria

En dejlig flok mødtes og satte kajakkerne i ved Føns Søsportsklub. Første udfordring var at finde klubben og vi var flere, der lige måtte ned på en privat gårdsplads inden vi kom rette sted hen, mens vi klædte om ville en mere lokal mand lige høre lidt til os og da kajakkerne endnu ikke var kommet var han lidt skeptisk overfor historien om en kajaktur, men traileren kom og på vandet kom vi. 

Planen var at krydse over Gamborg Fjord, men vinden ville det anderledes, så det blev en kort afstikker og en sej tur tilbage inden vi roede nordpå. Vi fulgte kysten og snart var der kaffe og Christians gode kage nr.  1 og en lille småkager fra mig. Efter pausen fortsatte roningen og det gik med skiftende vind. Pause nr. 2 blev med både besigtigelse af en marsvinesten, en spændende bog "Hvaler på landevejen" uddyber denne historie, frokostpause og gåtur til en solbeskinnet plet ved et sommerhus. De friskeste tog herefter en ekstratur ind i fjorden og så gik turen hjemad. Christian havde en kage mere, så vi var nødt til at holde en pause mere (tak for 2 gode kager) inden vi roede det sidste stykke mod Sophienlyst slot som pejlemærke. Det ligner et lækkert sted.  

Traileren blev pakket og turen gik hjemad. Endnu en god tur. 

Vh Maria 

Torsdag d. 16 -4 Enebærodde

IMG 0490

Turleder. Carsten.

Øvrige. Erik R. Jesper. Mette. Bent. Thomas og Kaj.

Dagen begyndte med regnvejr og det var råkoldt, men efter som dagen gik blev det bedre vejr, og da vi kom til Enebærodde lå havet blåt og stille for os. Og det blev en dejlig forårs aften.

 Der var en del lystfiskere ude for at fange årets første hornfisk. Men vi så ikke nogen, der fangede noget.

 Det var dejligt at holde pause uden at fryse og der var ikke kommet nogen myg til at stikke os da vi klædte om Kaffen og oste maden var som altid dejlig.

Kaj

Mandag d. 13 74 Helnæs Bugten

20260413 131225

Deltagere: Bent, Kaj, Christian, John, Henrik, Mette Thomas, Mogens og Tonni

Turleder: Sjsk

Mandag morgen var vi 10 forventningsfulde roere der var mødt op til afgang.  Men da der var læsset kajakker gav det et øjebliks forvirring hos turlederen, der stod med tilmeldingslisten.

En liste med 9 tilmeldinger og 10 kajakker på vognen, noget var galt. En nærmere efterforskning løste mysteriet, det viste sig at et eller andet båthorn havde glemt at melde sig til. Jeg nævner ingen navne, men onde tunger vil påstå at det var turberetningens forfatter.

Nu var der styr på kajakker og personer og turlederen havde bestemt sig for en rundtur om Illumø og nærtliggende områder. Vi skulle sætte i ved Klintholmvej nær Falden. Vi fik os puttet i 3 biler og kom afsted. Efter ankomsten blev kajakkerne læsset af og vi var klar til tur. Bent var forroer og turlederens udgang var at følge kysten langs Horne land et stykke, dreje af mod Illumø, rundt om spidsen mod Helnæs tilbage mod Fyn, pause på Vigø over mod Falsled Havn og tilbage til udgangspunktet.

Vi havde en let vind i ryggen så det gik derudaf, det gik så stærkt at vi roede over 6 km. inden vi fik første kaffepause, da havde vi nået Illumø. Det trak tænder ud, jeg tror aldrig at jeg har roet så langt uden kaffe. Thomas havde kanellsnegle med til kaffen, det hjalp noget på humøret. Derefter var det videre rundt om spidsen og mod Fyn og nu var vinden imod og ikke med, så nu skulle der arbejdes. Næste pause var så frokost på Vigø ved det lille hus på øen, der var en dejlig terrasse i et "hul" så der var dejligt læ. Men på trods af læ var det stadig koldt, så ingen morfar men hurtigt videre mod Falsled havn vi ville se om Alex var hjemme i trimaranen. Det var han så vi fik lige en snak med ham inden vi tog det sidste stykke hjem. Vi havde jo stadig en kaffepause til gode, så forroeren tænkte at vi lige kunne smutte forbi udgangspunktet og holde den ved Millinge Shelterplads, et dejligt shelter område med bord-bænkesæt osv. God ide, men her strejkede hovedparten af deltagerne, de ville ikke ro 200 m. forbi udgangspunktet for at drikke kaffe. Vi fik så den sidste pause ved parkeringspladsen her var der også bord-bænkesæt og en sidste snegl til kaffen. Det blev en dejlig tur på 17 km.

Tonni

Torsdag d. 9 /4 Kanalen

IMG 0476

Årets første onsdag/torsdags-tur

Turleder. Carsten.

Øvrige. Kenneth. Thomas V .Kaj Bent. Mette og Thomas M..

Strid blæst fik os til at vælge en kanal tur.  

Alle kom i kajakkerne, og der var glædessuk fra en enkelt, som ikke havde siddet i kajakken siden december. 

I Stige havn vendte vi kajakkerne og roede hjemad - helt uden pause !! Hvilke udløste en dobbelt pause hjemme i klubhuset.  Det blev til 10 gode km. 

  Sol - vind og vand ...   Og så en ostemad.  Dejlig aften.

Lidt historik: kaj og Bendt har roet onsdags tur  i 29 år .....  (Og det fortsætter de sikkert med, selvom turen nu ligger om torsdagen). 

Mette

Langfredag d. 3 April

73eac1c6 899f 4737 8e57 d8dea5fa8a81

 

Langfredagstur i kajak

Turleder: Benny Deltagere: Anders S. og Thomas V.

Vi besluttede at køre til Nordenhuse for at sætte kajakkerne i vandet og ro sydover. Vejret var overskyet og køligt, men fint til en forårstur.

Inden afgang havde Benny været forbi Surdejsbageren og købe københavnerbirkes, som han serverede ved første kaffepause lidt syd for Strandparken. Efter en hyggelig pause fortsatte vi turen helt ned til Fyns Badestrand – der var dog ikke meget badevejr over stedet den dag.

Her gik vi i land og spiste vores medbragte mad i rimeligt læ nær ishuset. Vejret indbød ikke til en middagslur, så vi satte hurtigt i igen og begyndte turen nordpå. Undervejs klarede det op, solen brød frem, og det blev rigtig dejligt vejr.

Tilbage ved det tidligere pausested holdt vi endnu en kaffepause – denne gang med kanelsnurrer, som Benny også havde haft med fra bageren. Herefter roede vi det sidste stykke tilbage til Nordenhuse.

Det blev en dejlig tur, som det jo altid er – i alt 18,5 km i et rask tempo.

Med venlig hilsen
Thomas Vierø

 

Søndag d29-3 saunagus

 

e80c7e08 7cf4 4154 a78e 4fdb817bf12f

Deltagere: Lene G, Begitte, Maria, Hong, Van og Per

Turleder: Yvonne med hjælp fra Torben.

Vi mødtes på Lars Møllers Kaj i Svendborg, hvor vi satte i fra rampen.

Turen mod Åbyskov gik over stok og sten med både medvind og medstrøm.

Vi droppede formiddagspausen, så der var plads til andet end kage i maven.

I Åbyskov stod Torben klar med chili con carne i rigelige mængder.

Vi fejrede Lenes fødselsdag med flag på bordet.

Der var ikke tid til middagslur, for vi vidste at vi havde modvind hjem.

Det var som om sundet var en vindtragt. Vi kunne hverken finde læ ved den ene eller den anden kyst. Vi måtte lægge kræfterne i og alligevel tog det for lang tid.

Lene og Begitte i toerkajakken hjalp en af os med en snor. Det var svært at styre i vinden. Det endte dog med, at de fandt retningen. Alligevel havde vi for lidt tid, så vi hidkaldte Torben, der hentede os ved Thurødæmningen, så vi ”kun” kom et kvarter for sent til saunaen.

Frederik stod klar med en dejlig gus, som vi i den grad trængte til. Den kunne nydes med en flot udsigt over havnen.

Vi sluttede af med at hente kajakkerne ved dæmningen og spiste Lenes ”fastelavnsboller”.

Tænk sig at skulle opleve en tur i OHK uden kaffepause. Til gengæld nød vi den meget som afslutning på en hård, men god tur.

Tak for tålmodighed og godt selskab – Yvonne

 

Søndag d. 29-3 Saunagus

e80c7e08 7cf4 4154 a78e 4fdb817bf12f

Saunagustur 29.3.26.

Deltagere: Lene G, Begitte, Maria, Hong, Van og Per

Turleder: Yvonne med hjælp fra Torben.

Vi mødtes på Lars Møllers Kaj i Svendborg, hvor vi satte i fra rampen.

Turen mod Åbyskov gik over stok og sten med både medvind og medstrøm.

Vi droppede formiddagspausen, så der var plads til andet end kage i maven.

I Åbyskov stod Torben klar med chili con carne i rigelige mængder.

Vi fejrede Lenes fødselsdag med flag på bordet.

Der var ikke tid til middagslur, for vi vidste at vi havde modvind hjem.

Det var som om sundet var en vindtragt. Vi kunne hverken finde læ ved den ene eller den anden kyst. Vi måtte lægge kræfterne i og alligevel tog det for lang tid.

Lene og Begitte i toerkajakken hjalp en af os med en snor. Det var svært at styre i vinden. Det endte dog med, at de fandt retningen. Alligevel havde vi for lidt tid, så vi hidkaldte Torben, der hentede os ved Thurødæmningen, så vi ”kun” kom et kvarter for sent til saunaen.

Frederik stod klar med en dejlig gus, som vi i den grad trængte til. Den kunne nydes med en flot udsigt over havnen.

Vi sluttede af med at hente kajakkerne ved dæmningen og spiste Lenes ”fastelavnsboller”.

Tænk sig at skulle opleve en tur i OHK uden kaffepause. Til gengæld nød vi den meget som afslutning på en hård, men god tur.

Tak for tålmodighed og godt selskab – Yvonne

{gallery}Kalot/2026/20260329/gallery}

Mandag d. 30-3

a5eb419e 9291 4752 8b56 6b76555a3380

Turleder. Mette

Øvrige. Tonni. Thomas. John.K. Kaj. Bent og  Mogens 

Vi var turlederen Mette og 6 mand, der dukkede op ved klubben. Det blev besluttet, at vi skulle til Holckenhavn, hvorfra vi sejlede sydpå med første pause i Kajbjerg Skov. Her kom Mogens’ hjemmebagte æble-kanelkage frem med tilhørende cremefraiche – den smagte fantastisk.

Videre gik turen til Tårup Strand Camping. Det blæste dog en del på pladsen, så vi satte os på nogle bænke, der stod i læ nede ved vandet. Det var dejligt solskin, så vi var nogle, der lagde os og nød det gode vejr.

Hjemad var der varslet modvind og byger, men modvinden var meget moderat, og der kom kun en enkelt lille byge. Så det blev også til endnu en pause med resten af Mogens’ kage.

Endnu en dejlig mandagstur.

Med venlig hilsen
Thomas Vierø

 

Mandag d. 23-3 Thurø

4a234318 dfcf 4420 b530 0a2a9d79de53

Læs mere …

Mandag d. 9-3 Thorø

20260309 113507

Thorø

Deltagere: Mette(turleder), Kaj, Tonni, Mogens, John K, Peter, Thomas, Bent.

Mette havde bestemt at vi skulle ro rundt om Thorø i dag. Derfor kørte vi til Assens og satte i vandet ved havbadestranden.

Det var vindstille så det gik fint til vi nåede Thorøhuse. Her blev der holdt kaffepause siddende på en telefonmast. Kaj havde brunsviger og kanalstang med. Uhm.

Efter pausen roede vi rundt om øen mod uret. Frokosten blev indtaget på en bænk på øen. Herefter en morfar i det bløde og lange græs.

Så gik turen til det sted hvor vi kunne bære over og komme ind i lagunen.

Nu blev der beordret træning hvor vi skulle bugsere hinanden to og to. Det gik også fint.

Men nu var der nogen der var løbet med vandet så det endte med at vi måtte ud og gå og trække kajakkerne i det kolde vand. Der var blød bund, så på en tidspunkt var der en der hang fast i dyndet. Det lykkedes ham dog at komme fri igen ved egen hjælp.

Tilbage til Assens til omklædning og kajaklæsning. Og en ekstra kaffepause hvor Kaj fremtryllede endnu en brunsviger som vi delte inden hjemturen.

Igen en god og oplevelsesrig tur.

Bent

Mandag d. 2 marts Enebærodde

09f24815 9f48 4279 9392 5fc42019a5bf

Enebærodde, 2. marts 2026

Deltagere; Tonni, Mette, Mogens, Kaj og turleder Bent, 13 km

Årets første mandagstur. Så fint et vejr, så lærkesangen kunne høres ud på vandet. Helt fladt vand og ind imellem en bølgehøjde op til to cm. Edderfugle på vandet, men kun hanner, så hunnerne må have travlt med deres æggehalløj!
Kvajekage til kaffen. Bent havde jo egentlig aflyst, pga is i havnen, men kom så på bedre tanker. Han havde savnet os!
En lærke kom helt ud over vandet og diverterede med sin sang. Vi var lige et vend ovre ved Lodshusene inden frokosten ved fyret. Først en, så tre ravne fløj frem og tilbage mellem Odden og Hindsholm. Havørnen tog også turen til Hindholm.
Mogens

© Odense Havkajakklub 2026, Powered by Odense Havkajakklub.
  • Forsiden
  • Klubben
    • Om klubben
    • Historien
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • Begivenheder
    • Året rundt i OHK
  • Medlem
    • Bliv medlem
    • Begynderture
    • Begynderhold
    • Priser
    • Hvad får jeg for kontingentet?
    • Kajakskuret, regler
  • Kajakker
    • Historien om bygning af kajakker
    • Byg traditionel grønlandsk kajak
    • Følg tilblivelsen af Jørns kajak
  • Kajakroning
    • Hvorfor ro i kajak?
    • Klubture
    • Sikkerhed
    • Krav til færdighedsniveauer
  • Turberetninger
    • 2026
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2005-15
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Andres turberetninger
  • Kalender